Menu
Olek Kaim
  • PHP
  • Laravel
  • O mnie
  • Inne
Olek Kaim
Google Search Console. Jak monitorowac stronę w sieci. Jak monitorować witrynę w sieci.

Monitoruj stronę w sieci – Google Search Console

Napisano dnia 11 maja 201911 maja 2019
Spis treści
1) Opis programu
2) Podpięcie witryny pod usługę
3) Weryfikacja Usługi domeny
4) Jak odbiorcy trafili na naszą stronę
5) Stan link buildingu na stronie
5.1) Co to link building
5.1.1) Linki Zewnętrzne
5.1.2) Linki Wewnętrzne
6) Jak stworzyć i dodać mapę strony
6.1) Czym jest mapa strony?
6.2) Jak stworzyć mapę strony?

W tym wpisie dowiesz się jak działają funkcje dostępne w Google Search Console. Narzędzie od Google dzięki, któremu dowiemy się po jakich frazach odbiorcy trafiają na naszą stronę, czy nasze strony dobrze się indeksują, oraz jaki jest stan link buildingu naszej strony.

Opis programu

Google Search Console – narzędzie do optymalizacji witryn (pod SEO) oraz sprawdzenia stanu indeksowania stron.

Krótka historia narzędzia. W 2015 roku zmiana nazwy z Google Webmasters Tool na teraźniejszą Google Search Console. W 2018 roku w narzędziu nastąpiła gruntowna zmiana interfejsu. Poniższe zdjęcie przedstawia porównanie starej i nowej wersji.

Stary wygląd Google Search Console vs Nowy wygląd Google search console


Podpięcie witryny pod usługę

Rozpoczęcie usługi zaczyna się od weryfikacji domeny bądź prefiksu URL.

Różnice między weryfikacją domeny, a prefiksu URL.

Usługa domeny – Obejmuje wszystkie subdomeny i oba protokoły (http, https).

Przykład:

Usługa mojastrona.pl/ obejmuje adresy:

✔ http://mojastrona.pl/moja-podstrona/1234

✔ https://mojastrona.pl/moja-podstrona/1234

✔ http://www.mojastrona.pl/moja-podstrona/1234

✔ http://pomoc.mojastrona.pl/moja-podstrona/1234

Usługa z prefiksem URL – Obejmuje tylko adresy URL z dokładnie określonym prefiksem, w tym protokołem (http/https).

Przykład:

Usługa http://mojastrona.pl/ obejmuje adresy:

✔ http://mojastrona.pl/moja-podstrona/1234

🅧 https://mojastrona.pl/moja-podstrona/1234 – https nie pasuje

🅧 http://www.mojastrona.pl/moja-podstrona/1234 – www. nie pasuje

Zacznę od łatwiejszej weryfikacji, czyli usługi z prefiksem URL.

Sposobów mamy kilka

– Dodanie tagu HTML do sekcji <head></head> z kodem weryfikacyjnym.

– Pobranie pliku weryfikacyjnego (plik HTML), dodanie go na stronę, a na koniec wysłanie linku z dodaną stroną do weryfikacji.

– Weryfikacja za pomocą konta Google Analytics, oraz Menedżerem Tagów Googla

– Powiązanie rekordu DNS z Google – w tym miejscu przeskoczę do weryfikacji usługi domeny, ponieważ jest to jedyna metoda weryfikacji tej usługi.

Weryfikacja Usługi domeny

Sposób jest jeden, czyli weryfikacja za pomocą powiązania rekordu DNS z Google.

  1. Zaloguj się do panelu dostawcy usługi
  2. Znajdź opcję zarządzania domeną, a następnie jej rekordami
  3. Kiedy znajdziesz listę z rekordami, która powinna wyglądać tak:
Zarządzanie rekordami DNS domeny. Jak monitorowac stronę w sieci

     4. Dodaj nowy rekord

– Typ rekordu ustawiamy na TXT

– W nazwie wpisujemy nazwę weryfikowanej domeny.

– W polu wartość wpisujemy kod, który otrzymaliśmy od Googla

Kiedy dodaliśmy już rekord DNS możemy powrócić już na stronę weryfikacji i nacisnąć przycisk weryfikuj. Uwaga wprowadzenie zmian w DNS może potrwać od kilku do kilkunastu godzin, więc nie denerwuj się, gdy ujrzysz czerwony komunikat z błędem weryfikacji.

Pamiętaj również iż statystyki w narzędziu ukażą się w pełni po jakimś tygodniu, a dopiero po miesiącu będą zdatne do jakiejkolwiek analizy.

Na tym etapie kończy się weryfikacja usługi i możemy przejść do dalszej części wpisu.

Jak odbiorcy trafili na naszą stronę

Zajmijmy się zakładką Skuteczność. Tutaj ukażą się statystyki z ostatnich 3 miesięcy. Wyświetlane statystyki można w łatwy sposób filtrować. Tagi filtrowania znajdują się w górnej części strony.

Przejdźmy do pod-zakładki Zapytania

Google Search Console - zakładka zapytania. Jak monitorowac stronę w sieci

Analizując te pole dowiemy się, co wpisywali użytkownicy, którzy zobaczyli naszą stronę w wynikach wyszukiwania Google. Również znajdziemy tutaj dokładną ilość kliknięć w link, ile wyświetleń generuje zapytanie, oraz jaki ma CTR, czyli stosunek pomiędzy wyświetleniem strony, a kliknięciem w link.

Kolejną pod-zakładką Strony. Tutaj zobaczymy nie słowo kluczowe z wyników wyszukiwań, a dokładny link do naszej strony, bądź podstrony. Reszta rodzajów statystyk bez zmian.

Pod-zakładka Kraje zawiera ten sam rodzaj statystyk, a różni się tym że pokazuje z jakiego kraju są odbiorcy, którzy przeglądają wyniki wyszukiwania.

Przydatną informacją jest pod-zakładka Urządzenia. W niej dowiemy się z jakiego rodzaju urządzeń korzystają odbiorcy.

Dzięki powyższym statystykom dowiemy się, jak odbiorca znalazł naszą stronę. Jakich słów kluczowych używa. Wyciągając wnioski ze statystyk możemy poprawić słowa kluczowe w naszych artykułach, bądź wpisach. Możemy dowiedzieć się dokąd trafiają nasze treści i jaki procent ludzi interesuje dany temat.

Stan link buildingu na stronie

Co to link building

Dzielimy na dwie kategorie. Linki zewnętrzne i linki wewnętrzne.

Linki Zewnętrzne

To takie, które znajdują się poza obrębem naszej witryny. Czyli przykładowo udostępniony link naszej witryny na jakimś forum.

Linki Wewnętrzne

To takie które znajdują się w obrębie naszej witryny. Pozwalają one robotowi Google na stworzenie mapy naszej strony, zdefiniowanie struktury strony.

Przykładem dobrego linkowania wewnętrznego może być poniższe zdjęcie strony z konkursami. Robot Google utworzył wagi stron i wyświetla ładnie kategorie konkursów.


Google Search Console. Link building, jak wyświetlają się nasze strony

Więcej o link buildingu w tym świetnym artykule, który polecam.

W narzędziu Google Search Console jesteśmy w stanie zobaczyć dokładne statystyki takiego linkowania. Ilość linków wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Z jakich witryn zewnętrznych przychodzą odbiorcy, oraz teksty z największą liczbą linków przychodzących.

Jak stworzyć i dodać mapę strony

Czym jest mapa strony?

Mapa strony to zbiór wszystkich adresów naszej witryny, po to aby robot indeksujący szybciej i dokładniej przeglądał naszą stronę. Plik powinien być w formacie XML.

Jak stworzyć mapę strony?

Najlepiej jest użyć gotowych rozwiązań, czyli generator mapy strony. Zaś jeśli używamy WordPressa możemy wykorzystać gotowe wtyczki, takie jak Yoast SEO, lub Google XML Sitemaps.

Aby dodać mapę witryny wystarczy podać w Google Search Console adres URL do naszej mapy.

Po jakimś czasie robot indeksujący zacznie działać i ukażą się statystyki stron, które są zindeksowane, bądź nie. Czasem robot może uznać że nasza strona powiela się, bądź ma status noindex. Wszelkie alerty, czy nieudane indeksowanie strony są szczegółowo opisane w dokumentacji Google. Jeśli takowy błąd zobaczysz Google przekieruje cię do rozwiązania problemu.

To na tyle jeśli chodzi o narzędzie, dzięki któremu łatwo możemy śledzić naszą stronę w sieci oraz problemy z nią związane.

Zapraszam Cię do reszty moich wpisów, czyli:

Carbon – intuicyjna biblioteka PHP

Aplikacja MSQRD – co zapoczątkowała oraz z jakich technologii korzysta.

Najnowsze wpisy

  • Git – własna komenda
  • Laravel – popularne paczki, które są w większości projektów.
  • SOAP PHP – garść przykładów i teorii.
  • 9 funkcji Laravel Eloquent, których nie ma w oficjalnej dokumentacji
  • Monitoruj stronę w sieci – Google Search Console

Kategorie

  • Aktualności
  • Inne
  • Laravel
  • PHP
©2021 Olek Kaim | Powered by SuperbThemes & WordPress